T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Malatya İl Sağlık Müdürlüğü Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi

T.C. Sağlık Bakanlığı
Malatya İl Sağlık Müdürlüğü Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi

Facebook Twitter Google Plus Linkedin

Kalbine İyi Bak! Hayatın Onun Atışlarında

Güncelleme Tarihi: 01/10/2019

        Tüm dünyada, 29 Eylül Dünya Kalp Günü olarak kutlanıyor. Başhekimimiz Prof. Dr. Erdal AKTÜRK “Dünya Kalp Günü” nedeniyle bir mesaj yayınladı.
        Kalp ve damar sağlığımıza insanlarımızın dikkatini çekerek farkındalık oluşturmak için “Sağlıklı yaşam tarzlarına” dikkat etmeleri gerekir.
Kalbimizin bizim dostumuz olduğundan hiç şüphemiz yoktur. Şöyle ki kalp, insan ömrü boyunca hiç durmadan ve duraksamadan hatta hiç yavaşlamadan çalışan sadık bir dost, ancak bizler ne kadar kalplerimizin dostuyuz?

“Kalp ve damar hastalıkları, dünyada ölüm nedenlerinin başında gelmektedir ve bu yüzden yüzyılımızın vebası olarak  nitelendirilmektedir.”

        Bu hastalık neden önlenememekte ve nasıl oluşmakta?

        Bu soruların cevapları mevcut olmasına rağmen neden hastalık bu kadar öldürücü ve bu kadar yaygın?

Kalp ve damar hastalıkların %85 gibi büyük bir kısmı, insanların yanlış yaşam tercihleri sonucunda kendi kendilerine yarattıkları hastalıklardır. Geriye kalan düşük bir yüzde ise genetiksen olarak geçmekte olan durumlardan kaynaklanmaktadır. O zaman bu hastalık önlenebilir bir hastalıktır ve bu konuda çaba gösterilmesi gerekmektedir.

Kalp damar hastalıkları, yaşam tarzı, özellikle tütün kullanımı, sağlıksız beslenme alışkanlıkları, fiziksel hareketsizlik ve psiko-sosyal stres ile kuvvetli bir ilişki göstermiştir.

Kalp damar hastalıklarını ve inmeyi önlemek veya geciktirmek ve bu hastalığa yol açan nedenleri ortadan kaldırmak, çocukluktan itibaren başlayan sağlıklı yaşam tarzı değişiklikleri ve kalp dostu beslenme ile mümkündür.

      Sağlıklı beslenme için; işlenmemiş tahıllar, baklagiller, az yağlı süt ürünleri, deniz ürünleri, fındık, ceviz ve badem gibi kuruyemişler soframızda yer almalı, kırmızı et tüketimi ve doymuş yağlar azaltılmalı, zeytin yağı ve diğer sıvı yağlara daha fazla yer verilmeli; şekerli içecekler, şekerli ve unlu hazır besinler ve işlenmiş karbonhidratlardan uzak durulmalı, “Kolesterol zararlı değildir” safsatalarına inanılmamalıdır. Kolesterol tartışması, ezber bozan bir yaklaşımdan, halkımızın sağlığını tehdit eden bir yaklaşım hâline dönüşmüştür. Kan kolesterol yüksekliğinin, tıpkı kan şekeri yüksekliği, kan basıncı yüksekliği gibi zararlı olduğu bilimsel bir gerçektir ve tedavi edilmelidir.

Beslenmenin dışında aşağıda sıralanan önerileri mutlaka yapmaktan kaçınmayalım:

• Düzenli fiziksel aktivite yapın!

• Tütün ve tütün ürünleri kullanmayın!

• Alkol kullanmayın!

• Kardiyovasküler riskinizi öğrenenin!

• Kilolu veya obez olup olmadığınızı öğrenenin!

• Kan basıncınızı öğrenenin!

• Kan şekerinizi öğrenenin!

• Kan lipidlerinizi öğrenenin!

Kalbimizin sağlıklı çalışması ve bizi hayata bağlaması için bu önerilere dikkat edelim. Kalbimizi sevgi ile ve midelerimizi sağlıklı yiyeceklerle dolduralım.   

                                                                                                                                                                                                             Prof. Dr. Erdal AKTÜRK
                                                                                                                                                                                                                         Başhekim